Du kan skapa din egen logga

Av Fredrik Svensson

Guide

Det att starta ett företag eller en organisation är för många en av de roligaste utmaningarna att ta sig an. Oberoende av vilken bransch eller typ av företag det handlar om är namn och logga av stor betydelse för din verksamhet. Eftersom en del av att lyckas med uppdraget verksamheten skall göra är marknadsföring, behöver namnet kännas igen och en logga vara smakfull för att vara iögonfallande. Först och främst har många tidigare behövt lita hjälp för att skapa en logga. Däremot har ju tekniken aldrig varit mer tillgänglig för gemene man än nu. Därför kan du nu enkelt skapa din egen logga.

Viktigt att tänka på

När du ska skapa din logga är där vissa saker du behöver tänka på. För det första ska du försöka hålla loggan enkel. När du skapar en logotyp för ett företag vill du att den ska spegla dit och din bedrift. Om du håller loggan enkel gör detta att den är lätt att uppfatta och enkel att känna igen. Ofta är det bättre att låta färg, form och typsnitt utgöra en enkelhet än att betraktaren behöver tolka och fundera över budskapet. Försök få logotypen enkelt att beskriva det du vill förmedla med den och på ett smakfullt sätt vara enkel att känna igen.

När du skapar en logotyp vill du att den representerar dig eller ditt företag. Det gör den genom att sticka ut från mängden av andra logotyper. Samtidigt som du vill att den är enkel behöver du alltså hitta något som gör att den sticker ut. Din logotyp är ofta det första en kund, partner eller leverantör möts av. Därför är det viktigt att du känner att den representerar det du förmedlar. Det finns många sätta att kombinera färger med grafik för att förmedla budskap. Flera grafiska former tillsammans med färger kan exempelvis förmedla fart och spänning eller lugn och ro.

Exempel på en innovativ logga kan du se på casinoupplevelse.se där man i ikonen symboliserar ett ”c” och ett ”u”.

egen logga
Skapa din egen logga är faktiskt inte så svårt enligt oss på egen.se!

Att använda din logga

Vidare i skapandet av din logga behöver du ta hänsyn till hur den ska användas. Ofta använder du din logga i olika verktyg och format vilket är ytterligare ett incitament till att försöka håll den så enkel och koncis som möjligt. Exempelvis kan en logga användas som en vepa men lika bra ska den fungera på ett visitkort. Om du då har för många detaljer eller logotypen är för plottrig kan den bli svår att uppfatta. Därför behöver du ta hänsyn till dessa saker i ditt skapande. Det kan såklart vara en utmaning när den även ska passa temat för företaget.

Håll dig därför till enkelhet och använd få färger och mönster. För att få input på din logga kan du skicka den till vänner och bekanta. Dessa kan lämna viktig input till dig gällande vad de anser loggan förmedlar och om den faktiskt representerar det du avser att den behöver representera. Däremot finns det ju många som lyckats enormt bra med detta arbete. Där finns det massor av inspiration att hämta. När du väl lyckas skapa en logga som representerar det den avser, kan det vara helt avgörande för satsningen. Kom ihåg att loggan är företagets ansikte utåt och det första alla möts av.

Lämna en kommentar