Starta eget företag
Att bli egen företagare kan kännas spännande och motiverande. Det är lockande att få vara sin egen chef, bära allt ansvar och ta alla beslut. Å andra sidan kan det kännas överväldigande och skrämmande på många sätt. För att lyckas behöver du ha ett starkt driv och verkligen tro på det du säljer eller tjänsten du erbjuder.
Många drömmer om att starta eget företag, däremot är det få som verkligen är redo att ta det stora steget. Det är viktigt att du förstår vad det innebär i praktiken, vad du behöver göra för att göra din dröm verklig. Allt börjar med en vision och passion. Men för att lyckas måste du ha en unik och hållbar produkt.
Hur går det till att bli företagare?
När du har din vision är det dags att fundera på hur du ska finansiera din affärsidé. Ett av de första stegen är att definiera ett startkapital. Du behöver också skapa en struktur och budget för de olika aspekterna av din verksamhet.
Se över om du exempelvis behöver anställa personal, köpa in varor eller hyra lokal. Du kan också starta med egna medel, behöva ta lån eller starta ditt nya företag tillsammans med någon annan.
Vilken typ av företag du ska starta beror på hur din verksamhet ser ut och i vilket läge du befinner dig. På dessa grunder får du avgöra vilken typ som passar dig bäst. Ta del av bra rådgivning och göra en analys av din budget. De vanligaste typerna av bolag är enskild firma, aktiebolag eller handelsbolag.
Ensam företagare
Om du har tänkt att starta och driva ditt företag ensam och kanske inte kan eller vill börja med stora investeringskostnader kan enskild firma vara ett bra val. Eftersom det inte finns något krav på startkapital eller speciellt mycket administration är det lätt att komma igång.
Om du exempelvis är fotograf som vill starta eget företag har du troligtvis redan utbildning och en del av utrustningen som behövs. Du är själv drivande och behöver då inte investera mycket i början utan kan prova och se hur det går.
Aktuellt att bilda bolag
Företag kan se väldigt olika ut beroende på vilken bransch det handlar om. Ett annat exempel på det kan vara om du är kock och vill öppna en egen restaurang. Det är en betydligt större investering och kräver ett antal anställda inom olika yrkesområden. Du behöver givetvis också en lokal och köksutrustning. Då kan det istället vara en bättre idé att starta ett aktiebolag eller handelsbolag.
Ha en strategi för ditt företag
En viktig och avgörande strategi, när du utvecklar ditt företag, är att analysera dina konkurrenter. Med den kunskapen har du lättare att utnyttja konkurrenternas svagheter för att förbättra ditt eget företags utsikter. En sådan analys kan ge dig nya idéer och låta dig ta initiativet på marknaden.
Det handlar inte enbart om att konkurrera med prissättningen och olika erbjudanden, utan med själva upplevelsen kunden har av dig och ditt företag. Du vill få kundens förtroende genom att hålla en hög kvalitet och genom att du ger dem ett bra bemötande. Bra feedback betyder lika mycket som och ibland mer än bra reklam. Kunder vill känna sig viktiga och att du bryr dig vilka åsikter de har om dig. Om du är beredd att ta med det i ditt arbete kommer du få nöjda kunder.
Sedan är det dags för praktiska saker som att välja namn, skaffa eventuella tillstånd, förbereda för F-skatt, öppna konto och registrera ditt företag. Det är också viktigt att tänka över hur du ska lösa din bokföring och redovisning samt se över utbudet av försäkringar. Det är inte ovanligt att det känns överväldigande att ta så många beslut själv, men det finns bra råd och tips att ta del av.
Marknadsför ditt företag
Idag är digital marknadsföring ett absolut måste. Även om du inte tänkt sälja någonting via en hemsida behöver din information ligga ute och vara lättillgänglig. Det är alltmer populärt att beställa alla möjliga tjänster online.
Vid denna tidpunkt är dags att göra en målgruppsanalys, därefter anpassa och skapa innehållet. De flesta kommer säkert nå dig genom en sökning på Google eller din närvaro på sociala medier. Vilka kanaler du ska fokusera på beror på vad din produkt handlar om.
Är det något mer visuellt du arbetar med, till exempel inom fotografering eller inredning är sociala medier ett utmärkt verktyg för att nå ut till potentiella kunder. Instagram har stort fokus på bilder och lättillgängligt visuellt innehåll. De sociala medierna är bra kanaler som ger dig utrymme där du också kan visa en mer lättsam och lekfull sida av ditt varumärke.
Om du exempelvis arbetar inom ett mer abstrakt område behöver du säkerligen en tillgänglig hemsida med mycket information, då är det istället den du ska fokusera mer på. Det absolut viktigaste inom marknadsföringen är att nå ut till potentiella kunder och därför måste du analysera och optimera din synlighet främst på Google.
Ge utlopp för din kreativitet
Idag är det grundläggande att använda sig av så kallad SEO, eller sökmotoroptimering, vilket är en extremt effektiv strategi. Det bygger på att förbättra din webbsida och din närvaro på nätet, bland annat genom att analysera sökord och sökfraser. Därefter behöver du använda dem på rätt sätt i ditt innehåll. Då kan en väldigt bred målgrupp enkelt hitta dig på nätet och det är en strategi som absolut kommer gynna ditt företag.
För att uppnå en framgångsrik marknadsföring är det viktigt att tänka på att skapa en bra och hållbar kommunikation samt uppnå en bra användarupplevelse. På så vis får du också positiv feedback. Sträva alltid efter att vara aktuell och uppdaterad på dina hemsidor och sociala kanaler. Det är en perfekt möjlighet att vara kreativ och visa ditt engagemang.
Eftersom det här är ett av de viktigaste verktygen till din framgång är det bra att skaffa professionell hjälp med din marknadsföring.
Egenföretagare – ett nytt sätt att tänka
Att starta eget företag är alltså ett stort steg att ta, från dröm till verklighet. Som egen företagare behöver du olika egenskaper för att göra det lättare att hantera den utmaningen. Det är viktigt att vara flexibel och handlingsorienterad. Det går inte heller alltid som det är tänkt, eller i den ordningen som var planerad.
När du är egenföretagare kan det också hända att du får ta på dig flera olika roller du kanske inte räknat med. Du måste dessutom acceptera att framgång ofta tar tid och du måste våga misslyckas och samtidigt vara beredd att ta risker. Som entreprenör gäller det att ständigt följa utvecklingen och aktuell efterfrågan.
Fördelar med eget företag
Som egen företagare kan du arbeta med det du brinner för på dina egna villkor. Du har också friheten att följa din dröm och utveckla den i den riktning du själv vill, eftersom du är din egna chef och ensam tar alla beslut. Att vara företagare är givande och kommer ofta vara en meningsfull tillvaro där du hela tiden kan utveckla och motivera dig själv.
Genom att du bygga upp ett företag och varumärke från grunden skapar du någonting du verkligen kan vara stolt över. Ofta är det främst flexibiliteten som lockar, att jobba när du vill och hur mycket du vill. Om du också har möjlighet att jobba hemifrån, är det perfekt om du exempelvis har små barn.
Nackdelar med eget företag
Nackdelarna kan variera, men det som ofta skapar stress är den oundvikliga otryggheten, speciellt i början av företagandet. Många upplever att det kan bli svårt att skilja på arbetstid och fritid eftersom du får ta på dig flera roller samtidigt. Naturligtvis finns då också en viss risk för utbrändhet och psykisk ohälsa, vilket är extra vanligt i vissa branscher.
En av dina nya roller som chef, är att du själv anställer och har anställda under dina vingar. Det är ditt ansvar att arbetsmiljön fungerar och att alla sköter sina respektive uppgifter. Det ekonomiska ansvaret gäller inte bara dig, utan påverkar alla dina anställda.
Har du till exempel tagit lån för att starta eget företag, blir det ofta mycket stress runt att snabbt lägga grunden för en stabil omsättning. Du kan inte heller räkna med att din inkomst kommer utvecklas så snabbt som du hoppats på. Räkna med en hel del motvind i början, men försök istället se saker på långt sikt även om det är utmanande.
Våga be om hjälp
I dagens läge kan det kännas otryggt att gå in i nya investeringar, framförallt med tanke på hur världen påverkats av pandemin. De senaste åren har bland annat fått oss att inse att det mesta kan förändras mycket fort. Men också att det finns mycket vi själva kan påverka.
Framför allt har en ny efterfrågan när det gäller nya tjänster uppstått. Därför behöver du vara extra flexibel och beredd att utveckla och anpassa dig och din affärsidé när marknaden är instabil.
Det är också ett bra tillfälle för nya branscher att födas. Konkurrensen är något mindre och kostnaderna blir genom det lägre. Försök att så tidigt som möjligt förbereda och buffra för en svagare marknad. Med rätt strategi för det, kan du bli en av de som står som vinnare.
Det finns möjligheter där andra ser risker. Försök att alltid att se ett steg framåt och lägg dig i framkant i din bransch. Sträva efter att behålla din styrka genom att exempelvis utöka din målgrupp med nya erbjudanden eller tjänster. Vill du satsa rejält finns det utbildningar och kurser att gå. Våga drömma och satsa på dig själv. Det kan vara just du och din produkt som kommer att lyckas och slå igenom på marknaden.